4 dagar i Koh Lipe, Thailand

Dag 6: Efter två dagar och tre nätter i Singapore var det dags för oss att ta vårt första korta flyg mellan de asiatiska länderna. Vi tog en Uber (verkligen det bästa företaget – ingen aning vem grundarna är men de förtjänar nog alla pengar och all framgång de har fått!) till flygplatsen, checkade in bagage och kom iväg smidigt. Flyget gick superfort – vi lyfte, fick mat och landade ungefär.

Då vi steg ur planet befann vi oss i Langkawi, en ö som tillhör Malaysia och ligger norr om ”fastlandet”. Även här tog vi en taxi, som körde oss till Telaga Terminal. Taxi, och speciellt bilar beställda via Uber, har varit superbilliga under resan, vilket har varit skönt då vi inte har behövt kolla upp exakt vart vi ska och hur vi ska ta oss dit (vi har gjort en snabb jämförelse av priser och resetid, och då har bil oftast varit det bästa alternativet).

Här väntade vi på båten som skulle ta oss ut till Koh Lipe, vårt nästa stop på resan. Vi började med att köpa biljetter och lämna våra pass hos besättningen, vilket kändes lite skumt, men det verkade vara så det skulle fungera. Efter ett tag fick vi gå ombord med våra bagage, och båten var bekväm och bra. Inne fanns lite bussliknande säten för alla, och den som ville kunde gå upp på taket. Båtresan tog ungefär en och en halv timme, och framme hämtade mindre fiskebåtsaktiga båtar oss in i land. Här var det inga avancerade bryggor som gällde, utan vi fick ta av oss skorna och vada i land – en rätt så stor kontrast från Singapore som vi hade lämnat bara samma morgon!

Koh Lipe är alltså en ö som tillhör Thailand och ligger väster om Langkawi. Att vi kom in i ett annat land medförde lite extra meck med tullar och kontroller, men jag tycker absolut det var värt det. Nu får jag ju skrapa upp ett till land på min världskarta där hemma, och åtminstone den här biten av Thailand var riktigt härlig!

Vi checkade in på vårt boende, en bungalow i skogen med lite utsikt över havet, på eftermiddagen. Jag hade sett framför mig ett mer hotellaktigt rum, men det här var hur mysigt som helst! Vi var hungriga och gick iväg mot gågatan där vi hittade matstället ”Station”, som faktiskt visade sig vara det bästa av alla ställen vi hann äta på under våra Koh Lipe-dagar. Då kvällen smög sig på blev vi överraskade av hur snabbt solen gick ner – från dagsljus till bäckmörkt på bara några minuter kändes det som. Vi njöt av den mysiga stranden Pattaya Beach och att det äntligen var dags för lite klassisk solsemester med mindre sightseeing (fast fortfarande på ett helt nytt ställe med nytt språk, ny kultur osv osv!).

Här är en lite närmare titt på hur vi bodde. Stället hette Bayview Sunset Resort och låg vid Sunset Beach. Just ”Sunset Beach” kände vi var lite av en överdrift – vi var där vid solnedgång en kväll, och solen gick ner bakom träden och inte ”i havet”, men det var okej! Vi hade nästan som ett eget hus, fast i övre våningen till receptionen. Feelingen tyckte jag var lite som på en sommarstuga hemma i Finland.

Så här gick man ner för trappan för att komma ner till vår fina, lugna strand.

Dag 7-9: Så här såg manga av våra dagar ut. Vi hade tillhörande frukost på strandcaféet, solade så mycket vi vågade (lyckades faktiskt bra här – brände oss knappt under hela resan!), läste böcker, badade (ja mitt språk har riksvenskats :D) och gick på massage några gånger. Stranden på de här bilderna var alltså den som låg precis nedanför där vi bodde. Den var väldigt mysig och var inte för full med folk, vilket var skönt!

Sedan besökte vi förstås också gågatan nästan varje dag. Koh Lipe är alltså en så liten ö att det inte finns några ordentliga bilar, utan endats mopeder som har gjorts om till  bilaktiga fordon genom att en kärra har satts fast. Kändes aningen risky att åka dessa, men det var samtidigt hur behändigt som helst. Dessutom var dessa ”taxis” bara extra lyx – allt låg på gångavstånd.

Det var det! Ett riktigt, riktigt härligt ställe faktiskt – rekommeneras lätt! Ön är förstås ganska turistig och det känns som om all lokalbefolkning jobbar med turism på ett eller annat sätt. Ändå kändes allt på något sätt naturligt, och servicen var fantastisk överallt!

Nu är vi hemma! Efter en resa på cirka 20 timmar var det riktigt skönt att stiga in genom dörren hemma. Idag har jag jobbat lite, packat upp, räknat på kostnader från resan och tagit det lugnt. Imorgon är det dags att ta tag i vardagen ordentligt igen!