Resan till Asien och en första natt i Kuala Lumpur

Jag hittade äntligen lite tid och lust att sitta och pilla med bilder och bloggen, och tänker att det blir roligast och mest logiskt att blogga om resan i kronologisk ordning, dvs. börja där vi började, och inte där vi befinner oss just nu. Allt hittills har verkligen gått smidigt och ställena vi har  besökt har varit över förväntan – hoppas jag lyckas förmedla ens en bråkdel av allt det fantastiska genom blogginläggen!

Dag 1: Fredagen förra veckan var egentligen en helt vanlig arbetsdag, förutom att jag var väldigt sprallig av resefeber, och behövde förbereda det sista inför två veckors semester på jobbet. Jag lyckades gå hem lite tidigare än vanligt, och kl 17:30 hämtade en taxi upp Andreas och mig för att köra oss till flygplatsen Luqa på Malta. Vi åt en ”lyxmiddag” på KFC, checkade in våra bagage och gick igenom säkerhets- och passkontroller, och kom till flygporten precis i lagom tid.

Den första flygbiten gick snabbt, och efter några timmar mellanlandade vi i Istanbul. Kopplingen där var perfekt – vi behövde bara gå några portar från där vi landade, och såg där direkt skylten KUALA LUMPUR. Om jag minns rätt gick flyget från Istanbul vid 2-tiden på natten, och resetiden var mellan 9 och 10 timmar. Tidsskillnaden mellan Turkiet och Malaysia är 6 timmar, vilket betydde att klockan var lite mer än 17 lokal tid då vi landade. Som tur är lyckades vi sova en god stund på flyget och var inte helt döda då vi kom fram.

Resa till Kuala Lumpur - heddahelena

Dag 2: Redan på flygplatsen i Malaysia blev jag överraskad av hur modernt och uppstyrt allt var, men i och för sig visste jag att jag inte hade så bra koll, och hade heller inte ansträngt mig för att ta reda på före resan. I alla fall gick allt som det skulle med kontroller och bagage, vi tog ett tåg in till centralen och lyckades efter några varv runt i stationen och på gatorna hitta till vårt första hotell, Hotel Sentral Kuala Lumpur. Här väntade en trevlig överraskning vid incheckningen, då vi blev uppgraderade till en svit utan några som helst krav. Hotellet var väl inte superlyxigt, men vi var väldigt glada över en stadsutsikt från våning nummer 15 och ett större rum!

Vi fräschade sedan upp oss lite efter resan och gick till gatan bredvid för att äta indisk mat på ett Tripadvisor-rekommenderat ställe (har redan glömt namnet). Även här lärde jag mig något nytt – att mat från södra och norra Indien är heelt annorlunda. Vi hade förväntat oss Tikka Masala, Chicken Korma, Naan-bröd och hela köret, men fick istället beställa en massa små såser och bröd-liknande saker att doppa i dem. Gott, men enligt mig inte lika gott som såserna, som jag nu vet kommer från norra delen av landet.

Enough about that – efter middagen var vi sugna på varsin drink, och ville få en fin utsikt över staden. Vi lyckades googla fram några roof top bars, och hamnade på en trevlig sådan, som hette Mai Bar. Efter en drink var kände vi oss nöjda och trötta, traskade tillbaka till hotellet och somnade gott.

Resa till Kuala Lumpur - heddahelena

Dag 3: Följande morgon checkade vi ut rätt tidigt och började morgonen med ”frukost” på McDonald’s (tråkigt jag vet, men kändes som ett tryggt alternativ med tanke på hur resten av dagen skulle se ut). Efter frullen letade vi upp bussen som skulle ta oss till Singapore, men det får jag skriva om i nästa inlägg!

Vi ska tillbaka till Kuala Lumpur i fyra dagar i slutet av resan, så vi kommer (som tur är) att hinna se betydligt mer än så här. Ändå måste jag säga att jag kände att vi hann få en överraskande stark uppfattning av staden på bara så här kort tid – fast vem vet, kanske uppfattningen är helt felaktig. Vi får se!