Grön i Åbo, och på Malta

För ett tag sedan hittade jag en ny favoritblogg – en tjej från samma trakter som mig, som skriver om Zero Waste-livsstilen, ekologiskt tänkande i allmänhet och om en del blandade tankar. Grön i Åbo heter bloggen, som även är nominerad till Årets Inspiratör i årets finlandssvenska bloggala, Galan 2016. Den här bloggen var den enda jag orkade rösta på, och det gjorde jag eftersom tycker att Julia verkligen, verkligen förtjänar titeln. (Det går att rösta fram till fredagen den 11 november.)

Jag vill påstå att jag alltid har varit mer eller mindre ekologisk i mitt tankesätt, och Grön i Åbo har väckt upp mitt eko-tänk lite extra igen, vilket var väldigt välkommet. Julia, som skriver bloggen, lever alltså enligt principen att inte producera något osorterbart avfall alls. Mängden är så liten att hon kan samla allt i en liten glasburk – hur tufft är inte det!

img_6996

På Malta och i min vardag tycker jag ibland att det känns extrasvårt att leva på ett miljövänligt sätt. Dricksvattnet köps i plastflaskor, det är nästintill omöjligt att kompostera och ingen vet om avfallssortering ens finns. Plast, papper, kartong och metall får nämligen allt blandas i en grå påse, som enligt myndigheterna sedan sorteras. En allmän uppfattning här är att alls ändå hamnar på samma hög… Förhoppningsvis inte.

Något Julia skriver mycket om är små tips och tricks för hur man kan minska konsumption av förpackningsmaterial och liknande i vardagen, och just där har jag blivit väldigt inspirerad. Små saker som att ta med sig egna kassar till affären, att inte ta emot plastpåsar som inte behövs och att köpa mer i lösvikt är ju så enkla att tänka på! Jag kan bli riktigt irrieterad på personalen på frukt- och grönsaksavdelningarna i affärerna här, som packar varje produkt i skilda påsar, som sedan läggs i en ytterligare påse. Jag har börjat be om att inte få en påse varje gång nu, och varje gång ser personen jag pratar med lika förundrad ut.

Det här tror jag är en typisk sak där Malta ligger rätt så långt efter andra länder, som t.ex. Finland eller Sverige. Antagligen och förhoppningsvis kommer tankesättet även att bli mer av en trend här snart, men om jag inte har fel dröjer det nog några år till. I varje fall vill jag be den som läser detta att tänka på små val i vardagen. Det är egentligen inte jobbigt alls att vara lite mer ekologiskt – det handlar om vanor som är överraskande lätta att ändra på.

Lycka till! Jag försöker också bli bättre och bättre hela tiden!

One thought on “Grön i Åbo, och på Malta

Tack för kommentaren! ♥

