Om studier

Jag fick en fråga (hihi blev ju så glad, fråga mer! :D) så tänkte svara på den i ett inlägg. Frågan var alltså vart jag egentligen har sökt då jag aldrig har skrivit ut det hit på bloggen. Nåja, jag har kanske undvikit det lite halvmedvetet eftersom jag tycker att jag får mer press om folk vet vart jag söker, men jag tänkte nu att det bara är bra om jag ökar pressen för mej själv lite.

Hittills, i den finska universitetsansökan, har jag sökt som första alternativ till juridik vid Helsingfors Universitet. Det är dit jag verkligen vill komma in, men jag vet ju att det är svårt, att många som är skitsmarta söker dit osv. Jag började läsa igår (och gör det också just nu) och texten i inträdeslitteraturen är nog faktiskt väldigt invecklad då man inte är van. Juridik är ändå nånting jag tycker är superintressant, och så gillar jag tanken att ”arbeta för rättvisa”, fast det låter lite löjligt, haha.

Mitt andra alternativ i ansökan var Statsvetenskaper vid Åbo Akademi, men det var mer något spontant jag lade till för att ha två alternativ. Får se om jag ens läser alls till inträdesprovet eller om jag över huvudtaget skriver det, men det kändes säkrare att ha två alternativ på ansökan. Och så är ämnet ganska allmänt och man kan välja mycket själv, så det är ändå ett alternativ.

Sedan är en skild del av ansökningarna Sverige, där jag har tänkt söka till någon eller några utbildningar inom juridik. Där kan man ju studera mer kursvis, så då kunde jag välja lite exaktare, men jag är inte riktigt säker på om jag egentligen vill till Sverige. Dessutom tänkte jag ännu söka upp någon musikalutbildning, gå på inträdesprov och se hur det går. Om jag inte försöker en enda gång kommer jag att ångra det för alltid, så tänkte att det kan vara en kul upplevelse och så.

IMG_2611

(Tanken med bilden var att den kombinerar dans och skola, lol :D)

Rena drömmen skulle vara att komma in både på musikal och juridik, studera musikal i ett år och hålla studieplatsen på jurin under den tiden och sedan börja där, men det låter ju ganska osannolikt. :D Här var i varje fall lite tankar och nu har jag skrivit ut allt i klartext så bara att satsa fullt på juridikböckerna och försöka mitt bästa för att komma in!

♥: Hedda

8 thoughts on “Om studier

  1. I alla fall i Finland kan du inte vara inskriven i mer än en skola/ta emot mer än en studieplats vid samma tillfälle, det betyder alltså att du inte kan gå ett år t.ex. musikal samtidigt som du håller kvar din juridikplats. Du får endast finnas i en skolas register. Bara så att du vet :)

  2. Det är bra att vara positiv ;) Googlade lite och vad jag förstod så får du i Sverige vara inskriven i flera skolor samtidigt, så kanske det går att du är i en i Finland och en i Sverige, men kan inte garantera nått! Du kan ju tala med er superba studiehandledare………………..

  3. Jag ska också söka till statsvetenskaper, som tvåa alltså. Vi är ganska många från PSG som har det som två :) Och fast juridiska är svårt så har du ju läshuvud så du har nog chans att komma in enligt mig, man kan inte jämföra sig med vissa som söker …:P

  4. Lycka till me läsningen! :) håller själv också som bäst på att läsa juridiska texter (ti rättsnotarie) å de e nog ganska jobbigt när man e ovan! :P så tätt med fakta och termer, engelska o svenska om vartannat…

Tack för kommentaren! ♥

